Concursul National ,,Scoli pentru un viitor verde'' -editia I
(ianuarie-mai 2010) - sectiunea Gimnaziu
În anul școlar 2009-2010 am înscris Școala cu cls I-VIII Liliești – Băicoi în Proiectul educaţional și Concursul Naţional ,,Școli pentru un viitor verde’’ – ediţia I – secţiunea Gimnaziu (ce a durat 5 luni –ianuarie-mai , pentru care am primit diploma de participare).
Fiind coordonatorul de proiect, am realizat o echipă verde a școlii de cadre didactice , dar și de elevi , am întocmit un plan de activităţi cu caracter ecologic (Jurnalul Verde), am desfășurat activităţi de colectare selectivă a deșeurilor, am ecologizat zone din Băicoi, am amenajat curtea școlii.
În toate aceste activităţi desfășurate am realizat un bogat material didactic , unele lucrări fiind expuse la Colţul Verde al școlii, dar și în cabinetul de geografie. Fiecare activitate a avut un profesor responsabil, un termen limită, încercând să implicăm cât mai mulţi elevi din școală, dar și resprezentanţi ai comunităţii locale (Poliţie, Primărie). Jurnalul Verde a cuprins urmatoarele 8 activităţi (tabelul 1):
Tabelul 1. Jurnalul Verde
Luna | Activitatea | Prezentarea activităţii (pe scurt) | Elevi participanţi | Ce am învăţat |
Ianuarie | Eco-Arhitecţii | Elevii au adus materiale reciclabile găsite în gospodăriile proprii (hârtie, pet-uri, baterii, doze aluminiu, plastic) din care au realizat jucării și machete eco | 25 | Să refolosim deșeurile! Să economisim hârtia caietelor! |
Februarie | Concurs ,,Vindecă natura! | Concurs cu 2 secţiuni: o probă scrisă (diverși itemi pe probleme ecologice) și una orală (de susţinere a posterelor realizate cu tema,,Interacţiunea sol-plante-animale’’) | 20 | E sănătos să fii verde! Ajută natura să renască, nu o lăsa să putrezească! Pune capăt poluării – vei oferi un viitor mai bun urmașilor tăi! |
Martie | Sceneta ,,Dorim sănătate planetei noastre!’’ | Printr-o scenetă în versuri și cu ajutorul costumelor ecologice realizate de ei, elevii au prezentat ,,durerile’’ planetei Terra : poluarea, defrișări etc. | 22 | Mai bine să îngrijim tot ce primim de la natură/căci vom fi răsplătiţi pe măsură! Iubește natura și tu ai să vezi/ cum în jur îţi apar oglinzile verzi! |
Apa – sursa vieţii | Elevii au realizat o expoziţie de desene, imagini cu tema dată; broșuri cu idei de economisire a apei la școală și acasă. S-au amintit sursele de poluare a apei din zonă, circuitul apei în natură . | 45 | Apa este singura băutură a omului înţelept! Apa-i viaţă pe Pământ! Apă curată pentru o viaţă sănătoasă! Colectaţi apa de ploaie! Învaţă de la apă să ai statornic drum! | |
Aprilie | Un cartier mai curat | Ecologizarea pădurii Dâmbu cu ajutorul Primăriei Băicoi (2 remorci de deșeuri au fost strânse cu ajutorul elevilor și profesorilor). Realizarea unui material în PPT - ,,La mulţi ani Terra!’’, 2 melodii compuse și interpretate de o elevă despre Terra , realizarea unui panou și a unei reviste cu ocazia Zilei Pământului (22 aprilie), 50 de insigne realizate de o firmă pentru elevi. | 60 | Să reciclăm selectiv deșeurile! Natura nouă ne-a fost dată / nu pentru a fi schimbată! |
O clasă –un copac! (foto 17) | Acţiune de plantare de copaci sau pomi fructiferi în curtea școlii | 40 | Să ocrotim natura! În gri sau verde alegi să trăiești! | |
Mai | Ziua Păsărilor și a Arborilor (foto 18) | Elevii unei clase au realizat căsuţe pentru păsări din lemn, montandu-le apoi în livada de lângă școală. O altă clasă a realizat un panou cu desene, imagini, legende, poezii despre păsări. | 45 | Păsările sunt bijuteriile pomilor! Învaţă de la păsări să fii mereu în zbor! |
Ziua Biodiversităţii | Concurs pe tema Biodiver sitatea cu 2 probe: -scrisă –test cu întrebări diverse; -orală – de realizare și susţinere a posterelor cu tema ,,Contăm unii pe alţii’’. | 25 | Faceţi totul cu măsură/ Pentru echilibrul din natură! |
Sursa : Androne, 2010
Rezultatele au fost semnificative (expoziţii, postere, broșuri, colectarea selectivă a deșeurilor la școală, ecologizarea unui cartier – Dâmbu, amenajarea curţii școlii (foto 1), căsuţe pentru păsări-foto 2. Au fost implicaţi în jur de 300 de elevi din școala și toate cadrele didactice.
Foto 1. O clasă –un copac Foto 2. Căsuţe pentru păsări
Sursa: Androne, 2010
Prin aceste acţiuni am urmărit:
- conștientizarea problemelor de mediu (locale și globale) – dezvoltarea sensibilităţii faţă de mediu și problemele lui ;
- cunoașterea unui ansamblu structurat de informaţii despre mediu ca sistem, despre funcţionalitatea lui și interacţiunea oamenilor cu mediul lor de viaţă;
- atitudinea faţă de mediu (dorinţa de participare la acţiunile ecologice);
- abilităţile, respectiv capacitatile și deprinderile formate pentru investigarea și interpretarea fenomenelor din mediu.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu