joi, 12 aprilie 2012

Proiecte educationale de mediu

Concursul National ,,Scoli pentru un viitor verde'' -editia I

 (ianuarie-mai 2010) - sectiunea Gimnaziu


   În anul școlar 2009-2010 am înscris Școala cu cls I-VIII Liliești – Băicoi  în Proiectul educaţional și Concursul Naţional ,,Școli pentru un viitor verde’’ – ediţia I – secţiunea Gimnaziu  (ce a durat 5 luni –ianuarie-mai , pentru care am primit diploma de participare).
Fiind coordonatorul de proiect, am realizat o echipă verde a școlii de cadre didactice , dar și de elevi , am întocmit un plan de activităţi cu caracter ecologic (Jurnalul Verde), am desfășurat activităţi de colectare selectivă a deșeurilor, am ecologizat zone din Băicoi, am amenajat curtea școlii.
   În toate aceste activităţi desfășurate am realizat un bogat material didactic , unele lucrări fiind expuse la Colţul Verde al școlii, dar și în cabinetul de geografie. Fiecare activitate a avut un profesor responsabil, un termen limită, încercând să implicăm cât mai mulţi elevi din școală, dar și resprezentanţi ai comunităţii locale (Poliţie, Primărie).  Jurnalul Verde a cuprins urmatoarele 8 activităţi (tabelul 1):
Tabelul 1.        Jurnalul Verde
Luna
Activitatea
Prezentarea activităţii
 (pe scurt)
Elevi participanţi
Ce am învăţat
Ianuarie
Eco-Arhitecţii
Elevii au adus materiale reciclabile găsite în gospodăriile proprii (hârtie, pet-uri, baterii, doze aluminiu, plastic) din care au realizat jucării și machete eco

25

Să refolosim deșeurile!
Să economisim hârtia caietelor!

Februarie
Concurs ,,Vindecă natura!
Concurs cu 2 secţiuni: o probă scrisă (diverși itemi pe probleme ecologice) și una orală (de susţinere a posterelor realizate cu tema,,Interacţiunea sol-plante-animale’’)

20
E sănătos să fii verde!
Ajută natura să renască, nu o lăsa să putrezească!
Pune capăt poluării – vei oferi un viitor mai bun urmașilor tăi!
Martie
Sceneta ,,Dorim sănătate planetei noastre!’’
Printr-o scenetă în versuri  și cu ajutorul costumelor ecologice realizate de ei, elevii au prezentat ,,durerile’’ planetei Terra : poluarea, defrișări etc.


22


Mai bine să îngrijim tot ce primim de la natură/căci vom fi răsplătiţi pe măsură!
Iubește natura și tu ai să vezi/ cum în jur îţi apar oglinzile verzi!



Apa – sursa vieţii
Elevii au realizat o expoziţie de desene, imagini cu tema dată; broșuri cu idei de economisire a apei la școală și acasă.
S-au amintit sursele de poluare a apei din zonă, circuitul apei în natură .



45
Apa este singura băutură a omului înţelept!
Apa-i viaţă pe Pământ!
Apă curată pentru o viaţă sănătoasă!
Colectaţi apa de ploaie!
 Învaţă de la apă să ai statornic drum!

Aprilie

Un cartier mai curat
Ecologizarea pădurii Dâmbu cu ajutorul Primăriei Băicoi (2 remorci de deșeuri au fost strânse cu ajutorul elevilor și profesorilor).
Realizarea unui material în PPT - ,,La  mulţi ani Terra!’’,  2 melodii compuse și interpretate de o elevă despre Terra , realizarea unui panou și a unei reviste cu ocazia Zilei Pământului (22 aprilie), 50 de insigne realizate  de o firmă  pentru elevi.


60
Să reciclăm selectiv deșeurile!
Natura nouă ne-a fost dată / nu pentru a fi schimbată!








O clasă –un copac!
(foto 17)
Acţiune de plantare de copaci sau pomi fructiferi în curtea școlii

40
Să ocrotim natura!
În gri sau verde alegi să trăiești!
Mai
Ziua Păsărilor
și a Arborilor
(foto 18)
Elevii unei clase au realizat căsuţe pentru păsări din lemn, montandu-le apoi în livada de lângă școală.
O altă clasă a realizat un panou cu desene, imagini, legende, poezii despre păsări.


45

Păsările sunt bijuteriile pomilor!
Învaţă de la păsări să fii mereu în zbor!
Ziua Biodiversităţii
Concurs pe tema Biodiver sitatea cu 2 probe:
-scrisă –test cu întrebări diverse;
-orală – de realizare și susţinere a posterelor cu tema ,,Contăm unii pe alţii’’.

25
Faceţi totul cu măsură/
Pentru echilibrul din natură!
Sursa : Androne, 2010
   Rezultatele au fost semnificative (expoziţii, postere, broșuri, colectarea selectivă a deșeurilor la școală, ecologizarea unui cartier – Dâmbu, amenajarea curţii școlii (foto 1), căsuţe pentru păsări-foto 2.  Au fost implicaţi în jur de 300 de elevi din școala și toate cadrele didactice.
      Foto 1.     O clasă –un copac                                Foto 2.   Căsuţe pentru păsări
 
Sursa: Androne, 2010


Prin aceste acţiuni am urmărit:
-  conștientizarea problemelor de mediu (locale și globale) – dezvoltarea sensibilităţii faţă de mediu și problemele lui ;
- cunoașterea unui ansamblu structurat de informaţii despre mediu ca sistem, despre funcţionalitatea lui și interacţiunea oamenilor cu mediul lor de viaţă;
- atitudinea faţă de mediu (dorinţa de participare la acţiunile ecologice);
- abilităţile, respectiv capacitatile și deprinderile formate pentru investigarea și interpretarea fenomenelor din mediu.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu